1
Stowarzyszenie Ziarno Dobra
Innowacje napisane z miłości do drugiego człowieka

Cel Innowacji

Usprawnienie Komunikacji Między Seniorami a Inymi Osobami.

Innowacja ma na celu poprawę umiejętności komunikacyjnych seniorów oraz wspieranie ich w nawiązywaniu i pogłębianiu relacji z innymi osobami. Dzięki zastosowaniu gry karcianej, seniorzy mogą rozwijać swoje umiejętności słuchania i mówienia, co pozytywnie wpływa na ich życie społeczne i emocjonalne.

Metoda Gry Karcianej

Gra opiera się na zestawie 22 kart, z czego 18 kart jest czerwonych, a 4 karty są niebieskie:

  • Czerwone karty: Tematy związane z życiem i rodziną.

  • Niebieskie karty: Tematy związane z myśleniem abstrakcyjnym.

Elementy Kart

  • Format: Każda karta jest przygotowana do wydruku w formacie A4.

  • Część dla mówcy: Senior opowiada na wybrany temat.

  • Część dla słuchacza: Senior, który słucha i wspiera mówcę.

Po wydrukowaniu i zgięciu, karty tworzą "domek", co ułatwia przeprowadzanie ćwiczeń w bezpieczny i angażujący sposób.

Przypominajka

Przypominajka to dodatkowy element innowacji, który seniorzy otrzymują po zakończeniu spotkań. Zawiera ona 5 zasad dobrego słuchacza i jest przygotowana w formacie A4. Można ją wydrukować, zalaminować i używać jako zakładki do książki lub schować do torebki. Dzięki temu seniorzy mogą utrwalać nawyki aktywnego słuchania nawet po zakończeniu spotkań.

Korzyści z Innowacji

  1. Rozwój kompetencji komunikacyjnych:

    • Nauka aktywnego słuchania bez przerywania, ale z wspierającymi pytaniami.

    • Umiejętność formułowania zwartych i uporządkowanych wypowiedzi.

  2. Budowanie relacji:

    • Narzędzie wspiera tworzenie i podtrzymywanie relacji międzyludzkich.

    • Może być wykorzystywane jako gra towarzyska do przełamywania lodów z nieznajomymi.

  3. Dialog międzypokoleniowy:

    • Ułatwia otwarcie się na osoby z innych pokoleń, poznanie ich świata i prezentację własnego.

    • Aktywne słuchanie pozwala seniorom dowiedzieć się więcej o życiu młodszych pokoleń oraz podzielić się swoimi doświadczeniami.

  4. Praca własna i autorefleksja:

    • Porządkowanie myśli na własny temat, wspomnień i opinii.

    • Karty stają się pretekstem do refleksji nad własnym życiem i doświadczeniami.

  5. Ćwiczenie pamięci:

    • Pamięć prospektywna: Wspomaga planowanie przyszłych zdarzeń i realizację zamierzeń.

    • Pamięć retrospektywna: Aktywuje wspomnienia z przeszłości, co pozwala na ich utrwalanie i dzielenie się nimi z innymi.

    • Pamięć krótkotrwała: Wzmacnia bieżące zapamiętywanie i przetwarzanie informacji.

    • Pamięć długotrwała: Wspiera przechowywanie i przypominanie sobie wiedzy oraz umiejętności nabytych przez całe życie.

Bariery i Wyzwania

  1. Upośledzenie słuchu:

    • Większość seniorów ma problemy z rozumieniem mowy, zwłaszcza tonów wysokich. Ważne jest, aby mówić wyraźnie i głośno.

  2. Trudne tematy emocjonalne:

    • Tematy związane z emocjami i rodziną mogą być trudne do poruszenia. Seniorzy mogą zmienić temat, jeśli czują się niekomfortowo.

  3. Zaburzenia pamięci:

    • Osoby z demencją mogą korzystać z kart w ograniczony sposób, w grupach z moderatorem.

Realizacja Innowacji Krok po Kroku

  1. Przygotowanie kart i Przypominajki:

    • Wydrukuj karty i Przypominajki w formacie A4.

  2. Zapoznanie seniorów z zasadami gry:

    • Wyjaśnij, jak korzystać z kart, jak pełnić rolę mówcy i słuchacza.

  3. Przeprowadzenie spotkań:

    • Organizuj spotkania, gdzie seniorzy będą mogli ćwiczyć komunikację za pomocą kart.

  4. Utrwalanie nawyków:

    • Po spotkaniach rozdawaj Przypominajki, aby seniorzy mogli utrwalać nawyki aktywnego słuchania.

  5. Monitorowanie i wsparcie:

    • Regularnie monitoruj postępy seniorów i udzielaj wsparcia w razie potrzeby.

Innowacja ta odpowiada na potrzeby seniorów, którzy pragną być wysłuchani, nawiązywać nowe relacje i doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. Dzięki niej, seniorzy mogą cieszyć się pełniejszym życiem społecznym i emocjonalnym.